Vår nya tjänst övervakar och identifierar läckta uppgifter kopplade till en och samma domän. Detta underlättar för företag och organisationer att bedöma, prioritera och förebygga potentiella risker inför det nya NIS2-direktivet. Tjänsten kan även användas för att identifiera och hantera personuppgiftsincidenter. Vid en personuppgiftsincident behöver företag eller organisationer ha rutiner för effektiv hantering. Om en personuppgiftsincident medför en risk för de registrerades rättigheter och friheter måste den anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Tjänsten innehåller detaljerad information på domännivå och har ett användarvänligt
gränssnitt som ger en tydlig överblick och snabba svar på frågor som behöver redas ut för
att bedöma en eventuell incidents allvarlighetsgrad och skaderisk. NIS2-direktivet säger att när man upptäcker en
personuppgiftsincident har man 72 timmar på sig att åtgärda incidenten, informera berörda
och i vissa fall även informera IMY, som är tillsynsmyndighet i Sverig. Det finns
motsvarande tillsynsmyndigheter i hela EU vid incidenter i andra länder. Om tidsfristen på
72 timmar inte följs kan företaget eller organisationen få sanktionsavgifter. Att kunna
avsluta utredningar snabbt är viktigt för att undvika onödig tid på att utreda händelsen och
EyeonIDs tjänst underlättar denna process.